Kerk Nieuwenrode krijgt nevenbestemming

Op 28 januari 2022

Het gemeentebestuur van Kapelle-op-den-Bos denkt na over een nevenbestemming voor de kerk van Nieuwenrode. Volgens N-VA-schepen van Patrimonium en Cultuur Lena Ghysels wordt hiermee het kerkenplan gevolgd en wordt de kerk opgewaardeerd. Er is een verminderd kerkbezoek vastgesteld en terzelfdertijd kampt de vrijetijdsdienst, die nu in het aangrenzende gemeenschapscentrum onderdak vindt, met plaatsgebrek. Er wordt nagedacht over een nieuwe indeling voor de kerk met o.a. kantoor- en vergaderruimte, plek om concerten, theater en expo’s te organiseren en een horecazaak met uitzicht op de mooie groene omgeving van het gemeenschapscentrum De Oude Pastorie. Bovendien heeft Nieuwenrode nood aan een ontmoetingsplek en dit is de ideale gelegenheid is om de dorpskern aantrekkelijker te maken voor de Nieuwenrodenaren. Voor alle duidelijkheid, er zal altijd plek blijven voor liturgie en voor uitvaarten in de kerk van Nieuwenrode.

In een eerste fase wordt een haalbaarheidsstudie opgestart met de bedoeling in 2025 te starten met de werken waarvoor een budget van 1,9 miljoen euro uitgetrokken wordt.

De gemeente voorziet ook de verkoop van de oude school ‘t Graantje. Met die opbrengsten zullen andere investeringen gedaan worden in het centrum van Nieuwenrode. Er zal veel aandacht aan wonen geschonken worden, maar ook kleinhandel moet zijn weg naar de dorpskern vinden vertelt de schepen nog. Het leegstaand schoolgebouw zal dan eerst tijdelijk worden gebruikt voor de Buitenschoolse Kinderopvang (BKO) voor de duur van hun verbouwingswerken.

Ook de omgeving van de kerk en de Kerkstraat zullen heraangelegd worden.

Maar zoals gezegd, eerst moet een haalbaarheidsstudie gedaan worden in samenspraak en in overleg met het Centraal Kerkbestuur.

Hoe waardevol vond je dit artikel?